Dressyr vs. Cob

Har fått flera frågor sedan GHS angående Equestrian Stockholms schabrak. Jag köpte ju två dressyr-schabrak och har flera sedan tidigare. Har även ett par i cob-modellen, som ju är till för islandshäst. 

Vilken är skillnaden?
Skillnaden är att dressyrmodellen är en aning större, och så är kanten "spetsig" eller rätvinklig, till skillnad från cob-modellen som har rundad kant. 
 
Funkar dressyr-modellen på islandshäst? 
Det tycker jag. Sedan är Slemma rätt stor, så på henne ser det inte konstigt ut. På Fljóð - som är pytteliten - ser det lite stort ut kanske, men jag stör mig helt ärligt inte på det, och tycker inte att det ser konstigt ut i ridning. Dressyr-modellen ser typ likadan ut som PS-schabraken, och dem används ju på islandshäst också.
 
Vilket är bäst??
Jag föredrar dressyrmodellen eftersom cob faktiskt är lite små för min sadel. Fästena som ska sitta vid stropparna hamnar lite under kåpan liksom. I övrigt är det nog helt en smaksak faktiskt. Jag gillar den spetsiga kanten mer än den runda, men där väljer man ju själv. Men båda passar på islandshäst tycker jag i alla fall, åtminstone på en islandshäst som inte är pytteliten. 
 
Andrea Müller

Attans att jag inte läste det här inlägget tidigare! Klämde på ett svart ES schabrak idag men köpte det inte då det var fullstorlek. Kanske hade passat ändå! Är det längre vid ryggen än cobstorleken?

Svar: Jag skulle tro att det är ungefär två cm längre över ryggen. Det som gör att det ser lite större ut är att det går ned lite längre på sidorna än cob. Jag vet inte riktigt hur stor Hilda är, men på ridbilderna från i helgen (tidigare inlägg) ser du hur schabraket ser ut på Fljóð (som är pytteliten, på gränsen till shettis) och Gullan, som är stor :) Jag upplever inte att det blir för långt på mina, men som sagt så är det ju en smaksak. Du kanske kan låna av någon och testa? :)
hovet.webblogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress