Mobbing på tävling
En grej som jag tänkte på på tävlingen i helgen har liksom bitit sig fast lite, och jag hade först inte tänkt skriva om det, men nu gör jag det ändå. Skälet till det är att den här händelsen verkligen gjorde mig förbannad.
 
Det här hände då precis när jag hade ridit ut från ridhuset och stod och lyssnade efter mina poäng. En person hade ridit i samma startgrupp som jag red ut och sa typ "nej, fy vad dåligt det gick..." eller liknande (vilket inte var riktat mot någon annan än personen själv). Då var det någon där utanför som utbrast "men köp en bättre häst då!" och alla runtomkring började skratta. Personen blev uppenbart ledsen, och red iväg utan att säga något, och då ropade de "oj då, det var visst inte ett populärt svar!" och "det där kunde [hen] visst inte ta!" efter personen och alla skrattade ännu mer.
 
Alltså vad i helvete!? Vad är det för fel på folk!?
 
Det här är bara ett exempel på något jag har funderat på länge; varför är alla så förbannat taskiga mot varandra? Inte ens när folk blir ledsna kan man skärpa sig utan man måste tvunget bete sig som att man sitter i sandlådan. Det här var en inofficiell tävling; T8, som är en lättklass. Jag vet att det finns folk som tävlar lättklass med sina förstaklasshingstar och tycker det är bra, men det är väl ändå inte normen? En lättklass är väl främst till för glada amatörer som jag själv och det här stackars personen, som vill tävla för att det är kul och fast man kanske inte har värsta meriterade tävlingskanonen hemma i stallet. Ska den här personen verkligen behöva skämmas för att hen kom till en tävling med sin häst - återigen, en inofficiell lättsklass-tävling! - och gjorde så gott hen kunde? Alltså jag skäms ögonen ur mig över de här personerna, som på allvar kan stå och säga sådana saker och dessutom skratta åt någon som blir ledsen. Jag får fan ont i magen!
 
Jag vet många som inte ens vågar tävla för att man är rädd att göra bort sig eller för vad folk ska tycka. Är det så konstigt? Med tanke på hur andra beter sig. Ska jag sitta och vara tacksam för att mina resultat råkade bli bra så jag slipper bli mobbad? 
 
Skärpning allihopa, alltså herregud! Vi har väl ändå passerat lågstadiet, eller?
 
Och om den person som blev utsatt för detta läser det här så vill jag bara be så hemskt mycket om ursäkt för att jag inte bröt in och ifrågasatte det här. Jag blev helt enkelt så himla ställd, och jag borde verkligen ha gjort något. Jag mår faktiskt dåligt över det, för att inte tala om vad den här stackars personen säkert fortfarande gör.
 
Jag hoppas att alla tänker lite på hur de beter sig. Kan man inte bara vara lite schysst och trevlig istället? Kan man inte hjälpa och peppa varandra? Jag vet att ni är bra och coola tjejer och killar som läser min blogg. Lova mig att ni aldrig beter er såhär och att ni protesterar om ni hör något liknande. Jag lovar er att jag kommer att göra det fortsättningsvis, nu när chocken har lagt sig. Vi har alla ett ansvar i det här!
 
VISA LITE KÄRLEK ISTÄLLET!
Samanta

Tyvärr finns inte "lättklass" bland islandshäst-tävlingar mer..

Men i vilket fall, vilken hemskt tråkig upplevelse!

Svar: Nej, det vet jag, men det här var en inofficiell tävling, och T8 är ju en gren som inte går att kvala i och som inte finns på mästerskap, utom för barn, dessutom är det väl allmänt känt att det är en varierande nivå på ekipagen. Men ja, nu handlade ju inte inlägget om det riktigt :P
hovet.webblogg.se

Johanna

Asså fy... jag kräks på människor! Håller verkligen med dig, kan vi inte sprida lite kärlek och stötta varandra ?! Det är så mycket coolare att lyfta människor istället för att trycka ner dem. Stackars människa.. hade inte blivit förvånad om hen inte kommer ut till tävlingsbanorna igen :( så jävla dålig stil av andra...

Svar: Jag håller med! Tänker också att den här personen kanske inte kommer våga tävla igen. Så tråkigt!! :(
hovet.webblogg.se

Anonym

Japp, här är anledningen att jag inte vill tävla längre. Elaka kommentarer de tror man inte hör och får jag min häst att tölta några steg på ovalen är jag så otroligt nöjd. För hon har inte töltat alls på många år , hur stolt blir man inte då när hon töltat fint några steg. Medan andra då undrar varför i h*ete jag är där .. jag är också en glad amatör men käns som jag har inget att göra på tävling längre då jag inte tänker lägga 150 tusen + för en meriterad tävlingshäst , när jag rider tävling för skoj skull ..

Svar: Precis, det där är SÅ tråkigt! Varför kan folk inte unna en att få tävla för att det är kul? Varför måste man ha näsan i vädret och fälla taskiga kommentarer om andra? Alla som betalt startavgift och har en frisk häst lika stor rätt att vara på en tävling, men om man inte har värsta tävlingshästen så utsätts man för så mycket mer press än dem som har det. Ofta får man höra att man "bara ska låta det va"/"bry dig inte om vad de säger!" osv, som om problemet ligger hos den som blir utsatt, istället för att man ser att problemet ligger hos dem som beter sig illa. Du är verkligen inte ensam om att känna så som du beskriver, jag önskar bara att fler vågade prata om det här och att man kunde få en förändring! Tack för din kommentar, jag är på din sida!
hovet.webblogg.se

Malin

Hörde och såg det där också... Folk verkar ha glömt att det här är en rolig lagtävling..

Svar: Ja verkligen 😔 Så trist!
hovet.webblogg.se

Mimmi

Bra att du tar upp detta tycker jag! Skrämmande läsning. Jag trodde inte sånt här hände "på riktigt", utan att det är sånt man läser i böcker och i Min Häst-noveller. Jag hade antagligen gjort samma som du, bara tappat hakan och undrat om det verkligen hände... Om det är någon tröst!
Gör man sitt bästa så kan man inte göra mer, så är det bara. Man får försöka tänka att det är människor som inte har något självförtroende själva, och om de inte ens är med och tävlar så har de verkligen ingenting att säga till om heller. Läktarryttare ska man inte ta skit av.

Hoppas att personen som fick höra detta vågar komma tillbaka på tävling. Det är ju inte såhär det ska gå till :( Alla har olika förutsättningar och olika hästar. Och när man åker iväg så vill man ha roligt med sin häst, det är det de handlar om.

Usch vad trist!

Svar: Jaaa jag håller med! Men blev ändå glad över att se så många som faktiskt bryr sig, och jag tror verkligen att det går att bryta det här om alla hjälps åt! Så viktigt att stötta varandra tycker jag!
hovet.webblogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress