Lektion för Rebecca Mauléon och dagens ridäventyr

Hej allihop! Ledsen för dålig uppdatering! Har haft så mycket att göra de senaste dagarna. 

Igår var jag hos Rebecca Mauléon och red lektion. Dagen till ära var det ett förbannat jävla pissregn exakt hela dagen! Det regnade så mycket att exakt ALLT var blött; hästen, sadeln, transporten, mina kläder. Som tur är var det torrt och fint i ridhuset på Ledingenäs (vilken anläggning!!) och där var jag och lilla Slemma inpassade under en timme mellan två fina halvblod som typ skulle öva piruetter och bytesserier... Rebecca är dock väldigt avslappnad och var noga med att påpeka att grundarbetet är samma oavsett vilken häst man har och vad man vill göra med sin häst. Som jag sagt tidigare så är Rebecca dressyrryttare på hög nivå. Hon har bl.a. varit beridare hos Minna Telde och Pether Markne. Eftersom hon inte är "islandshästmänniska" trodde jag nog inte att vi skulle tölta så mycket, men det gjorde vi faktiskt. Vi jobbade väldigt basic; bjudning och mjukhet, böjning och inner skänkel till ytter hand. Volter i olika storlekar, övergångar och mycket travarbete på volt. Slemma har aldrig gått så bra i traven (och det bara efter typ 20 min!) och tölten kändes också väldigt fin. Det bästa var att det var så enkelt och tydligt. Inga konstiga kommandon och hemmasnickrade handställningar m.m. som man får lära sig lite här och där, vilket gör att jag i vissa lägen är milt skeptisk mot islandshästtränare. För Slemma gjorde det i alla fall underverk och jag kände mig ärligt peppad och positiv efter passet. Kommer defintivt att fortsätta rida för henne!

Idag hade jag ett annat kul äventyr för mig! Hade tänkt åka och hälsa på Marius, men landade istället hos min kompis Josefin Ewert som jag inte träffat på skitlänge. Men det är ju så med gamla vänner; allt är ändå detsamma. Vi lunchade och tog sen en härlig ridtur i solen, som faktiskt skymtade fram, på fina Finnur frá Ármóti som Josefin köpte i somras efter att han gick avels-VM i Holland, och en hingst som heter Gustur från Örvik som Josefin ska tävla i vår. Lyxigt med så härliga hästar och en så fin ridtur!

Nu ska jag försöka tina upp lite, mysa med R och spana in Hööks-rean. Uppenbarligen har de 20% på jackor idag. Kan ju vara värt att kika på! Hoppas ni får en fin kväll. 

Dagens ridkompis; Gustur

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress