Varför tyglarna bakom sadeln?
Hej allihop! Riktigt seg morgon idag, kom knappt upp. Kanske har något att göra med att det snöar/regnar? Har i alla fall tänkt åka ut till stallet efter jobbet idag. Arbete från marken står på schemat idag, framförallt för att underlaget sannolikt kommer att vara skitdåligt. Tänkte försöka rida en sväng på Fljóð i alla fall, om vädret tillåter. 
 
Tänkte på en grej idag när jag satt och kollade igenom fb-flödet; varför är det så många som sätter tyglarna bakom sadeln när de tar bilder på sina hästar? Varför vill man det? Om det är någon slags övning i att hästen ska acceptera bettet så fattar jag inte heller riktigt hur man tänker. För det första blir det ju ofta väldigt tajt kontakt till hästens mun, trycket blir helt stumt och de flesta hästar kommer nog efter en del trixande bara böja på nacken så att bettet hänger löst i munnen. Vill man rida hästen på det sättet att den, oavsett hur kroppen mår och rör sig, bara böjer nacken och inte har någon kontakt med handen? Finns det någon som kan förklara det här för mig?
 
Hur som helst. Hoppas att ni får en fin dag! I morgon är det äntligen fredag!
 
 
Nouw.com/icerider

Haha jag och en kompis pratade precis om detta igår! Jag gör det ibland, har lååånga tyglar som jag lägger runt sadeln så står hästen stilla när man fotar en sek eller gör något annat snabbt. Trasslar inte in sig i de långa tyglarna ☺

Svar: Ah! Det är en bra förklaring! I så fall kan det ju vara motiverat :) Såg för en tid sedan en video med någon som till och med löslongerade hästen med tyglarna (jättekorta) bakom sadeln. Jag fattar verkligen ingenting?? Många bilder jag har sett är från Island. Kanske har man historiskt gjort på det sättet av det skälet som du nämner; att hästen ska stå still/parkerad t.ex. om man behöver sitta av under en ridtur och göra något annat. Tyvärr verkar vissa använda det som ett sätt att få hästen att böja på nacken när kameran ska fram! Helt obegripligt...
Ella

Nouw.com/icerider

Oj, det har jag aldrig sett! Jag har inte sett någon mer än mig göra så överhuvudtaget faktiskt haha 😂🙈men en vän sa att hon gjorde det i samma syfte igår. Bra så hästen inte börjar beta och trasslar in sig, när den ska stå stilla ;)

Svar: Ja, precis! Det är ju helt klart en bra förklaring :P Jag veeet, blev jätteförvånad när jag såg det. Folk gör så konstiga saker!
Ella

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress