Frågor & Svar
Jag skrev för ett tag sedan att jag skulle samla era frågor som ni skickat till mig i ett inlägg med frågor och svar-tema, så här kommer det! Vill passa på att tacka alla som skriver till mig och hoppas att ni fortsätter med det!  Ni får självklart skicka fler frågor till mig om ni vill! Adressen är som vanligt: [email protected].  
 
 
Vad har du för utrustning på Agnes?? Typ sadel, träns o bett, boots m.m.....
 
Jag brukar variera väldigt mycket, särkilt bett. På Agnes rider jag mest med raka bett då hon går bäst med det. Jag har alltid fasta ringar på betten. Träns varierar jag också jättemycket; remont, engelsk och pullar. Har inga särskilda märken. Rider också på bettlöst ibland. Min sadel är en Prestige D1 som jag gillar jättemycket. Jag funderar dock på att skaffa en bomlös sadel att variera med. Jag brukar använda skyddsboots från Hööks när jag rider, eller scalpers från Top Reiter. Om jag viktar upp har jag antingen Top Reiter Magic boots eller G-boots. Jag tycker att båda funkar bra. Ibland rider jag med senskydd eller arbetsdamasker för att skydda från tramp och ge lite stöd (t.ex. vid intervallträning).
 
 
Vad hoppas du få för föl om du betäcker Fljod?
 
Jag hoppas att jag kan betäcka henne med Álfur och i så fall vill jag gärna att fölet blir femgångare, förhoppningsvis med Álfurs elastiska rörelser och utstrålning. Fljóð har väldigt lätt för alla gångarter och har ett vackert steg, så jag hoppas att ett föl efter henne och Álfur kommer att bli stort och få stora fina rörelser. En brunskäck med mycket vitt hade varit trevligt om jag fick önska helt fritt. Kön spelar mindre roll, men eftersom jag redan har en liten hingst vore det ju kul med ett sto :)
  
 
 
Brukar du klippa dina hästar och har dina hästar täcke när dom är i hagen?
 
Jag brukar inte klippa mina hästar mer än lite på halsen kanske. Alla gör olika såklart, och jag är övertygad om att de som klipper sina hästar tar hand om dem på bästa sätt, men jag har inte kunnat hitta någon bra anledning till att jag skulle klippa mina. Om någon av mina sätter väldigt tjock och kraftig päls och rids hårt varje dag skulle jag kanske fundera på det för att de ska få en chans att torka upp mellan ridpassen, men det är ju naturligt för hästen att ha pälsen kvar och jag tror inte att de lider av det. Att det kommer varma höstdagar efter att hästen börjat sätta vinterpäls och den blir varm och svettig är också naturligt, så jag ser inte att det skulle vara en anledning att klippa. Jag brukar inte täcka hästarna i hagen heller, om det inte är riktigt blåsigt eller kallt och massa regn eller snö/blötsnö. Det händer att jag har täcke på dem efter behandling också för att hålla musklerna varma ett litet tag, eller om hästen är väldigt svettig efter ett ridpass och det är smällkallt ute. Även där finns ju olika teorier, men så gör jag i alla fall :)
 
 
Har du någon drömhäst och vilken är det..??
 
Den är tyvärr inte i livet längre, men det finns såklart många andra som är fina, och jag skulle ju inte byta mina hästar mot några andra så man kan väl säga att alla mina hästar är mina drömhästar kanske :) Men om jag ska säga vad som står högst på önskelistan så ser jag väldigt mycket fram emot Fljóðs första föl, och som sagt så är det ju något som jag hoppas kunna förverkliga redan nästa år.
 
 
 
Eftersom du skrev förut att du red på ponny och stor häst när du var liten så undrar jag om du red mest hoppning eller dressyr/annat? Har du alltid gillat islandshästar?
 
Jag har alltid gillat alla hästar haha! Jag var extremt hästnördig redan som litet barn och det spelade inte så stor roll vad det var för häst. När jag red "vanlig" ponny/häst så tyckte jag att hoppning var roligast, så det hade jag nog fortsatt med om jag inte hade börjat med islandshäst. När jag väl började med islänning så blev det fort väldigt intensivt och jag hade inte tid att göra både och, så då blev det islandshästar eftersom det stallet låg närmast och jag hade möjlighet att jobba där och rida oftare. Det var nog faktiskt mest en slump tror jag, och annars hade jag nog fortsatt med stor häst.
 
 
Har du något bra tips så att hästen inte skjuter ut bogen när man rider på en volt?? Om det böjer för mycket. Han gör bara så i ena varvet.... Om jag drar i tygeln blir det inte bättre :(
 
Om jag förstått din fråga rätt så är det den yttre bogen du menar, d.v.s. att hästen skjuter den yttre bogen utåt på böjt spår. Det är svårt att säga vad du ska göra när jag inte har sett hästen, för det kan finnas så många olika orsaker till att det blir så, men det första jag skulle göra om jag var du är nog att se över min sits. Är tyglarna lika långa? Sitter jag rakt utan att luta åt något håll eller vika mig i midjan? Rider jag med stöd i yttertygeln? Ger jag korrekta hjälper? Det bästa sättet att få hjälp med sin sits och hjälpgivning är att ta hjälp av en instruktör eller kunnig person som kan titta när du rider. Om hästen fortfarande skjuter ut bogen trots att din sits och hjälpgivning är korrekt kan det t.ex. bero på att hästen är svagare i den sidan och därför "tappar" yttersidan på böjt spår. Även detta kan en duktig instruktör hjälpa dig med! Under katergorin "Ridövningar" här på bloggen finns också en del övningar för liksidighet som du kan testa om du vill. Lycka till!
 
 
Har du några djur förutom hästar?
 
Nej, tyvärr inte. Jag älskar verkligen djur och skulle gärna vilja ha en hund och ett par katter. Det kommer vi absolut att skaffa när vi flyttar till en gård sedan, men det är svårt nu när vi bor i lägenhet.
 
 
Vilken är din favvo-hästaffär?
 
Jag handlar väldigt mycket på nätet, mest för att jag inte har tid att gå runt i affärer haha! Men jag tror att jag handlar mest på Hööks och MyOne. Båda är lite av favoritaffärer faktiskt. Jag är inte någon märkesnörd direkt utan uppskattar om det finns bra kvalitet som kanske inte är svindyrt. Sen har jag inte så mycket "islandshästprylar" till mina hästar utan köper mer "vanlig" utrustning. Foder brukar jag köpa på Börjes, då de har stort utbud och väldigt bra priser. 
 
 
Jag undrar vilken färg du tycker är finast på en häst? :)
 
Svart! Jag gillar svarta hästar väldigt mycket. Tycker det är snyggast. Sen är det kul att islandshästar har så stor färgvariation tycker jag. Jag gillar blackfärgade hästar också, alla nyanser, så en sådan blir det nog sannolikt någon gång framöver :)
 
 
Vad betyder Slemmas namn?
 
Jag vet faktiskt inte! Jag tyckte att det var ett jättekonstigt namn första gången jag hörde det, men sen blev jag liksom van och nu tycker jag att det är rätt gulligt. Jag frågade vad det betydde när vi var på Island och träffade henne första gången och de sa att det betydde att man är duktig på spel eller kan massa trix i spel eller något liknanade haha! Men det är kanske någon annan läsare som vet?
 
 
 
Du ska köpa häst och står mellan två hästar (du måste köpa en av dessa hehe ). Den ena är en fyrgångare om har tendenser till passtakt. Den har svårt för tölten. Den andra är en femgångare som är travtaktig och har svårt för galopp och pendlar i pass med bakbena. Vilken hade du personligen valt och varför???
 
Oj, vilken svår fråga! :) När jag väljer häst så handlar det nog mer om vad jag tycker om hästen som person. Jag har historiskt sett jobbat ganska mycket med korrektionsridning och då framförallt arbetat med hästar som kanske är lite spända och mot passtakt. Jag tycker att det är roligt att arbeta med hästens kropp och att lösa problem, t.ex. taktproblem, och jag tror att jag är ganska duktig på att få hästen avspänd, men generellt så föredrar jag femgångare före fyrgångare så det hade kanske lutat åt den senare hästen om jag var tvungen att välja.
 
 
Om du bara kunnat behålla en av dina hästar, vilken hade du behållt?
 
Gjöll.
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress