Att lyckas med träningen
Fick frågan på mailen vilka som är mina bästa tips för att lyckas med träningen. 
 
Som sagt så blir jag jätteglad när ni skickar frågor till mig! Skicka vilken fråga som helst till: [email protected].
 
Och så till frågan. Det är såklart en väldigt bred frågeställning, så jag har fått fundera lite på svaret, men tillslut kommit fram till några punkter, se nedan. Det vore kul om någon annan bloggare hängde på och gjorde samma sak. Vilka punkter skull ni ha med på er lista?
 
 
1. Rid framåt!
 
Jag tror att de flesta ryttare egentligen har en rätt så bra kunskap om hur hästen "ska" röra sig i ridning. Alla vet att hästen ska bära sin vikt mer på bakdelen, att formen skall gå igenom kroppen, att hästen ska höja ryggen och att den inte går i form bara för att den böjer på nacken osv. Det är jättebra att de flesta är duktiga och medvetna i träningen. Sedan är det såklart jättesvårt att omsätta allt man vet i praktiken. Tyvärr finns det nog inga genvägar där, det är timmarna i sadeln som räknas tror jag, och man måste öva upp sin ryttarkänsla.
 
Något som jag dock ser ibland är att man glömmer bort framåtbjudningen. Hästen går ofta långsamt och oengagerat och tar inte i ordentligt. Man kan väl jämföra det med att gå stavgång, vilket kan vara jättebra motion om man aktiverar kroppen, tar i och låter kroppen jobba i varje steg. Däremot så ger det inte så mycket alls om man går långsamt och oengagerat. Detsamma gäller när vi rider olika övningar osv.; jättebra, men om hästen inte är engagerad och tänker framåt som kommer det inte att ge så mycket.
 
Jag menar inte att man ska rida fortare utan med mer energi och bjudning, hästen ska spåra och vara engagerad.
 
Om man rider hästen mycket framåt kan det hända att det, i början, sker lite på bekostnad av takten, formen och korrektheten, men det går mycket lättare att jobba igenom hästens kropp, få den varm och lära den att bära sin egen vikt utan att fuska. Rid mer framåt, tänk mer framåt, är ett bra tips skulle jag säga.
 
 
Bild från Landsmót, foto av mig.
 
 
2. Planera och variera
 
Planera in ridningen i din vardag, se till att det fungerar med logistiken så att det inte blir ett jobbigt måste att åka till stallet. Anpassa ditt hästintresse till vad du har tid med och vad du vill. Se till att det finns utrymme för sig att ta hand om dig själv, träna och se till att du mår bra. På så sätt håller du dig själv motiverad, vilket jag tror är typ det viktigaste av allt. 
 
Jag tycker också att man ska planera sina ridpass och göra ett ordentligt träningsupplägg där man ser till att hästen får en allsidig träning och mycket variation. På så sätt håller man även hästen motiverad och ser till att den inte blir överansträngd eller uttråkad. Om man inte har ett träningsupplägg och en träningsdagbok är det lätt att man konstaterar att man har gjort samma sak i en hel vecka. Jämför med om du skulle köra benpasset på gymmet fyra dagar i rad, inte så kul och framförallt inte bra.
 
Jag har ett träningsupplägg för varje häst och en träningsdagbok där jag skriver vad jag har gjort varje träningspass och målet för varje månad. Jag har också ett häfte med övningar för att jag ska kunna göra olika saker vid varje pass. Det tror jag är viktigt, särskilt om man rider mycket på ridbana. Gör en pärm med ett upplägg, övningar och en kalender och sätt upp mål som du följer upp!
 
 
 
 
3. Låt saker ta tid
 
Det är jätteviktigt att inte kräva perfektion på en gång tycker jag. Jag vet att det finns personer som har en annan uppfattning, och det får man såklart ha. Jag tycker att inlärningen hela tiden går ut på att se att hästen försöker göra rätt. Om jag ska lära den något som den verkligen inte kan och den gör en ansats men inte vågar, orkar eller kan utföra det jag ber om så räcker det gott med att den försöker. Sedan ska man såklart inte fastna i det stadiet, utan man måste trappa upp kraven hela tiden, men man bör inte ställa krav som hästen inte är mogen för.
 
Jag brukar väldigt sällan bli arg på mina hästar, istället tar jag det nästan alltid lugnt, särskilt om jag inte känner hästen. Lugnt och metodiskt är bättre än aggressivt och pushigt tycker jag. 
 
 
 
4. Samla fakta
 
Det finns hur mycket litteratur, studier, texter och artiklar som helst om allt från ridning till foderstater och hästens träning och sjukdomar osv. Mitt tips är att läsa allt. Analysera, fundera, skapa en egen uppfattning, testa och utvärdera. Man ska vara källkritisk tycker jag, och när man har valt ut de delar eller metoder som man tycker funkar bra så sätter man ihop sin egen stil och sitt eget upplägg. 
 
Det finns så många "rätt" och "fel" där ute och många blir nästan aggressiva på olika forum och liknande för att man tycker att andra tänker och gör fel. Jag tror att man snarare ska ta sig en funderare, läsa på allt man kan och sedan skapa sin egen uppfattning, sedan kör man på det. 
 
Samla all information du kan och skapa din egen uppfattning, men var inte rädd för att omvärdera den. 
 
 
 
 
5. Ta hjälp!
 
Det här är nästan det viktigaste av allt; man måste inse sina begränsningar och inte vara rädd för att ta hjälp. Det har att göra med hästens välbefinnande. Lika väl som jag inte ställer mig och skor mina egna hästar, för jag kan inte sko, så kommer jag inte försöka mig på saker i träningen som jag inte behärskar. 
 
Om man känner att man inte behärskar någon del i träningen, eller om man inte vet hur man ska ta sig vidare, så finns det jättebra hjälp att få! Det är bara att lägga stoltheten åt sidan och anlita ett proffs. Ingen blir imponerad av att man sitter och tragglar och kanske förstör mer än man hjälper. 
 
Något av det viktigaste när man ska satsa på sin ridning är att ha ett bra team och en bra tränare som kan hjälpa till. Jag tycker att man med viss regelbundenhet ska rida för instruktör, men också låta en equiterapeut eller kiropraktor kolla hästen. Allt man inte kan själv bör man ta hjälp med, tycker jag. 
 
Bild från Landsmót, foto av mig.
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress