Svar på bloggfråga
Hej! Kul att läsa din blogg! Skulle inte du kunna göra ett inlägg om all din utrustning! Är lite av en utrustningsnörd 🤓. Så skulle vara intressant att se vad du använder och varför !
 
Svar: Tack så mycket för frågan! Jag är också utrustningsnörd haha! Jag har hur mycket prylar som helst. Använder väl tyvärr inte allt, men tycker om att testa nya saker och köper ofta på mig prylar som trendar. Ibland är det bra och ibland inte tycker jag, men det är alltid roligt att testa. Men sammanfattar lite nedan.
 
Sadel och gjord
 
Jag har en Prestige Denni, strl. 17" med normal bomvidd. Jag tycker att den är bra, passar många olika hästar osv. Jag hade en vanlig D1 förut, men helt ärligt är jag inte jätteförtjust i för mycket bogfrihet. Visst, man kan använda trapezius-pad, men jag tycker ofta att de blir lite instabila. Säkert jättebra om man har en häst med stora bogblad eller som är jättemusklad fram, men jag har ju i princip bara unghästar och de är sällan jättestora över bogarna i början. Jag tycker att min sadel funkar fint än så länge. Jag har haft den några år och kommer nog köpa en ny ganska snart, då är jag lite inne på en Mettes D2 eller en Childeric, men jag får se lite. Jag gillar Prestige generellt, men helt ärligt så lägger jag nog ned ganska lite energi på att fundera över vilken sadel jag ska ha. Är den inte för lång, för trång eller sne tycker jag nästan att man kan ha lite vad som helst, om jag nu får svära i kyrkan haha! Men ja, det är min sadel i alla fall. Jag använder vojlock eller schabrak när jag rider för att det är fint och sparar sadeln. Jag använder inte pad. 
 
Jag har en Stübben Equisoft-gjord som jag är jättenöjd med. Använder den eller Prestige RP. Jag tycker att de är bra kvalité och det känns också som att hästarna får frihet att andas i dem. 
 
 
Träns 
 
Fråga mig vilket träns jag inte har haha! Jag tror jag har 100 stycken. men jag de jag använder mest är Prestige Window och PS high jump. Har även ett Micklem till Gullan. Jag tycker att det är roligt med fina träns, gärna med lite blingiga pannband, men jag tror inte heller där att det är så jätteviktigt vilket träns man har så länge det passar hästen. Dessutom tror jag att alla träns kan skava och ge tryck om man spänner dem ashårt. Det brukar inte jag göra, utan mina nosgrimmor sitter alltid löst. Jag har också några vanliga "islandshästträns" som är tvådelade med lite smalare remmar. Tycker det är fint också. 
 
 
Bett
 
Jag har tusen bett också. Gillar särskilt Ky Rotary-betten som jag tycker är snälla eftersom man inte kan böja dem helt. Jag rider i princip bara med tredelade bett med fasta ringar. Fasta ringar för att undvika klämskador och tredelat för att jag inte vill att bettet går upp i gommen. Det är nog common sense mest. Jag tror man får testa lite vad hästen trivs med och sen köra på det. Det finns så många bett som ska göra massa magiska saker med hästen. Det där tror jag inte på, men det finns absolut bett som jag tycker känns mjuka och fina i formen, Stübben till exempel. Jag tycker att de har bra kvalitet också. Fljóð har så lite mun (9 - 9.5 cm) så det är lite svårt att hitta bett till henne, men just nu har jag bara ett vanligt tredelat stålbett till henne. På Ára har jag ett Neue Schule turtle-bett som jag tycker funkar bra. Använder även tredelat från Ky Rotary med eller utan parerstänger. Gullan har jag faktiskt ridit på stång den senaste tiden. Tycker det funkar utmärkt. Min stång är från Stübben, men ganska korta skänklar. 
 
 
Boots
 
Jag använder inte boots så ofta, i alla fall inte med vikt. På unghästarna som är lite instabila brukar jag ha skyddsboots i neopren bara. Annars gboots om jag ska ha vikt. Jag har också Magic boots från Top Reiter och tycker inte att det är någon jätteskillnad förutom att jag tycker att Gbootsen har bättre passform. Det sägs att fördelningen av vikten i bootsen gör att hästarna lyfter fötterna på olika sätt. Jag tycker det låter skumt och jag har inte sett någon forskning på det, så jag tror inte riktigt på det. Men om jag viktar är det för att få ett större frambenssteg och få igång bogarna lite, men jag brukar inte använda boots för att korrigera dålig takt. Jag vill att de hittar rätt balans själva och att de går rent för att de är lösgjorda och inte för att man korrigerar nedslaget, men där kan man såklart tänka olika. I övrigt använder jag inga särskilda skydd eller prylar på hästarnas fötter. 
 
 
Hoppas att ni fått lite inspo :) Jag blir jätteglad när jag får frågor, så stort tack för det! Om ni undrar något särskilt är det bara att fråga.
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress