Tävlat i helgen!
Hej på er! Har haft en riktigt fullbokad helg. I lördags var jag och Fljóð på Stockholms distriktsmästerskap och tävlade. Det var en riktigt kul dag med fint väder och massa roliga kompisar på plats. Fljóð var en riktig champ och skötte sig bra, trots väldigt tung bana. Vi hamnade i A-final i T3. I V2 kom vi till B-final men eftersom Fljóð är 6 år är det max tre starter per dag. Dessutom kändes det inte helt värt att trötta ut henne på det så jag strök den och red bara A-finalen som vi faktiskt vann! Minns inte poängen men tror det var typ 5.56 eller något sådant, så det var jag jättenöjd med. Bra avslutning på en kort höstsäsong. Nu kommer de kommande månaderna att vara inriktade på träning och kurser/lektioner! Ska bli så roligt! 
 
En kul grej som jag tänkter på på tävling är hur svårt det är för alla speakers att uttala Fljóðs namn haha! Nu i helgen fick hon heta både "Floyd" och "Flöjt". Tidigare har jag hört "Fjöd", "Fjord" och "Fil-jodd". Jag fattar att det inte är helt lätt, men om någon som läser detta är speaker så kan jag tipsa om "Fjodd" eller - om man vill vara lite avancerad - "Fljodd". Isländska "ð" ändrar liksom inte hur man uttalar de andra bokstäverna i namnet. Sen är "ð" lite svårt att uttala, men tänk typ ett "d" fast läspa lite så det blir ett mjukt "d". Och annars; säg bara "d". Jag säger oftast bara "Fjodd", vilket ändå ligger närmare sanningen än "Flöjt" (!!?). Inte för att jag tar illa vid mig, men det är ju bra om jag fattar att det är min häst som åsyftas haha! :) Hoppas detta var till någon hjälp. 
 
(null)
 
(null)
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress