Vårens mål för hästarna
Under det som är kvar av vintern och sedan våren kommer jag att satsa på styrketräning för Agnes och Slemma. De är så pass fina i kroppen och balanserade nu att det är rätt läga att bara stärka känner jag. Mina målbilder ser ut som följer.
 
Slemma
* Stärka grundgångarterna, framförallt traven. Hon travar rent men behöver mer styrka och bärighet. Jag behöver samma genomsläpplighet och kontakt som i tölten och här behövs styrka, styrka, styrka. Jag kommer att satsa mycker på klättring, korta intervaller, övergångar och tempoväxlingar samt massor med arbete från marken; nu med vår bästa vän Equibandet som hjälpmedel. 
 
* Jobba med det korta tempot i tölten. Hon är så mycket bättre där redan nu. Jag har en helt annan kontroll på henne och hon anpassar sig så fint efter hjälperna. Hon är nästan alltid knallhet och fastnar ibland med gasen i, hon älskar fart, men jag tror att med mer styrka kommer hon att orka mer i tölten också. Vi ska framförallt jobba med tempoväxlingar, övergångar till och från skritt och halt och samling från marken och i töm för att få henne mer kontrollerad. 
 
* Miljöträning kommer att vara en stor del av vårens tyngdpunkt. Jag ska försöka åka iväg med henne så mycket som möjligt på träningar, kurser och kanske någon tävling för att bara få henne mer avslappnad i nya miljöer. Hon har massor med nerv, även om hon inte direkt är tittig, men det påverkar henne givetvis att hon får svårt att slappna av. En del träning med udda föremål hemma kommer det bli också; presenningar, tunnor, bilar och musik.
 
Vad jag inte kommer att fokusera på: (1) Passen. Hon har vrålmycket pass i sig och med hennes vilja, power och långa ben tror jag verkligen att den kommer att bli pricken över i när vi sätter igång med det, men det får vänta tills hon är helt stabil i övrigt. (2) Tävlingar. Jag kommer inte att tävla henne annat än på lokal nivå under våren. Jag vill skynda långsamt och ser eventuella tävlingar som miljöträning. Till hösten blir det annat om allt går enligt plan.
 
 
 
Agnes
* Stabilitet och tempo i tölten är det vi primärt kommer att satsa på. Hon har naturligt ett väldigt fint steg och en snygg sida i tölten. Jag kommer att försöka jobba på att få henne mer jämn och reglerbar framåt i tölten. Hon är redan nu väldigt mjuk och genomsläpplig, men det är styrkan framåt som behövs. Vi har redan börjat med det, och jag kommer att fortsätta bygga på det under våren.
 
* Miljöträning står också högt på prioritetslistan. Agnes är superstabil och inte rädd för någonting, men hon behöver kunna hantera stressen på en tävlingsplats och slappna av med många andra hästar runt sig. Jag tror inte att det kommer att bli några problem, men vi ska testa oss fram, och eftersom hon inte tidigare är tävlad alls så måste jag ändå räkna med att målet med våra första tävlingar bara vara att hon ska hitta koncentration och fokus där.
 
* Stärka grundgångarterna och förbättra hennes styrka i övrigt är också prioriterat. Hennes trav har verkligen lossnat totalt de senaste veckorna och hon travar otroligt bra. Galoppen har jag inte tränat så mycket så där kommer jag att börja försiktigt och bygga på det med. För Agnes del tänker jag mig kortare ridturer med mycket framåt-tränk och korta galopper. Även skritten behöver stärkas och hon behöver vila mer i steget.
 
Vad jag inte kommer att fokusera på: (1) Passen. Den får vänta av samma skäl som jag väntar med passen på Slemma. (2) Framtiden. Jag vet inte hur länge Agnes kommer att vara kvar hos mig, och jag tror att det bästa bara är att leva lite i nuet och ta några veckor i taget. Jag är såklart glad så länge hon får vara kvar, men det känns dumt att planera längre än till slutet på våren.
 
 
 
Fljóð
* Påbörja inridning under kommande veckor. Vi ska börja från marken såklart med invänjning av bett, träns och sadel samt grundläggande kommandon. Hon kommer att få lära sig fram, stopp och sväng. Sidförande hjälper kommer jag att lära henne från marken. Gångartsmässigt kommer jag att rida skritt och trav samt eventuellt känna på tölten beroende på hur hon känns. Tempot väljer hon själv så länge hon rör sig framåt. Hon har väldigt lätt för tölt och när jag springer med henne i grimma räcker det med att jag kortar grimskaftet så väljer hon (helt ren) tölt själv. Vi får se hur hon utvecklas, men jag kan inte tänka mig att hon blir särskilt svår. Jag uppfattar henne över huvud taget som väldigt stabil och talangfull.Jag planerar att inridningen ska ta max två månader och sedan ska hon få en vila.
 
Vad jag inte kommer att fokusera på: (1) Allt utöver grundutbildning. 
 
 
Ellen - tävlingsryttare

Så roligt att läsa om dina mål! :)

Svar: Tack! :) Det är kul att skriva mål också tycker jag, bra att veta vad man arbetar mot!
Ella

Anita

Kul med mål :D

Svar: Ja, eller hur? 😊 Känns bra att veta vart man är på väg. Jag sätter alltid upp mål för att kunna planera träningen, tycket det underlättar så mycket! 😊
Ella

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress