Klippa och täcka?
Har sett så otroligt många som diskuterar det här med att täcka eller inte täcka sin häst nu när det börjar bli kallt. Jag tänker lite såhär:
 
- Alla som klipper eller täcker sina hästar gör det förmodligen av en (verklig eller inbillad) anlending. Jag tror inte att hästarna lider överdrivet mycket av att bli klippta eller täckta. Jag tror inte heller att de lider av att inte bli klippta eller täckta. De flesta är nog väldigt måna om sina hästars välbefinnande, och jag ser inte riktigt varför man ska bli jätteupprörd över detta och påstå att hästarna lider i det ena eller det andra fallet. De allra flesta tar hand om sina hästar efter bästa förmåga, det tror i alla fall jag.
 
- Hästar behöver inte klippas eller täckas. Det är min uppfattning. Hästen klarar både kyla och väta bra med sin päls och det gör den även om den är svettig. Många klipper ju för att hästen ska torka lättare efter riktigt hårda pass. Jag kan absolut se att en häst som verkligen rids jättehårt och blir sjöblöt kan klippas. Nu tror jag inte att majoriteten av dem som klipper rider sina hästar på det sättet, och även om mina hästar blir svettiga så klipper inte jag. Hästar klarar av naturen kyla bra, och det även om de är väldigt svettiga, om det regnar, blåser eller snöar. Det händer att jag klipper lite på halsen för att bättra på hästens avkylningsprocess. Skulle aldrig helklippa, för jag ser inte att mina hästar behöver det. Däremot behöver de sin päls. Så tänker jag, men jag kommer inte att tvinga på någon annan min uppfattning. 
 
- Om man har klippt/helklippt sin häst så bör man täcka. Det tycker jag i alla fall. Har man tagit av pälsen på hästen så har man lagt sig i den naturliga processen och värmnings- avkylningsmekanismen. Det säger sig självt att en helklippning gör att fukt och kyla lättare kommer i kontakt med huden. Är det skitväder eller kallt skulle jag täcka min häst om den var helklippt. 
 
- Jag täcker mina hästar om det är väldigt kallt och nederbörd. Det finns dem som säger att hästar ska ut i kylan och snöstormen utan täcke för att bygga upp brunt fett och att det är bra för dem att frysa så de skakar. Nej, det känner inte jag är något bra. Det är möjligt att hästarna skulle bygga upp brunt fett och frysa mindre efter några veckor om jag inte täckte dem i den situationen, men det känns inte bra och tryggt för mig. Jag vill inte se mina hästar stå och skaka (har i och för sig aldrig hänt mina oklippta hästar). Där kan man väl i och för sig fråga sig om jag ska täcka hästarna bara för att jag ska må bättre? Ja, det tycker jag, för det eventuella lidande som min häst drabbas av för att jag slänger på den ett väl tillpassat täcke när det är snöstorm är nog högst marginellt. Jag tror att man ofta kör fast i rätt och fel här. Man ska göra det som känns rätt så länge hästen i inte lider tycker jag. Och min uppfattning är att hästarna inte lider av att täckas vid dåligt/kallt väder (om de inte blir överhettade såklart, vilket ju är en annan sak).
 
Hur tänker ni om detta?
 
 
 
 
Johanna

jag helklipper av två anledningar: min häst blir dyngsur och att all hantering blir så mycket lättare! Slippa all smuts och kladd... Sen tänker jag hellre lite för varm än lite för kall. Jag har en häst med väldigt känsliga muskler. Så blir hon lite för kall finns det risk för att hon spänner sig vilket jag inte alls vill. Vi har ju brutit de naturliga för dem bara genom att göra dem till ridhästar... Så jag känner att man får gå efter vad varje individ behöver utefter hur de tränas och även då hur pass känslig hästen är för kyla.

Svar: Tack så mycket för din kommentar! Jag vet att många gör som du, och det är man såklart fri att göra. Jag resonerar väl så att pälsen värmer mycket bättre än alla täcken som finns, även om den är blöt. Det är naturligt för hästen att svettas, vara blöt eller vara smutsig, men det är ju inte naturligt för dem att bli av med sin päls. Särskilt om hästen har känsliga muskler skulle jag låta bli att klippa, men där kan man självklart tänka olika och jag säger absolut inte att du har eller gör fel! Jag tror tvärtom inte att hästen lider av det ena eller det andra. Tycker att debatten har blivit lite polariserad och människor blir så upprörda på olika forum och så. Det finns ingen anledning till det tycker jag, för precis som jag skriver så tror jag att alla tar hand om sina hästar efter bästa förmåga och jag tror inte att hästarna lider av att vare sig klippas eller inte klippas, så länge man är medveten om vad man gör och varför :)
Ella

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress