Svar på bloggkommentar
T8 är till för orutinerade och unga hästar, kanske dags att avancera snart.. och lämna plats till andra ekipage.
 
Svar: Vet du vad, jag håller helt med dig! Jag tycker att T8 är en lättklass, precis som T5 och V5. Jag vet inte om du tävlar mycket själv, men jag har dock märkt att det inte riktigt är så folk ser på saken. Vid alla tidigare deltävlingar av Powergaits har vinnaren av T8 haft över 6,0 i totalpoäng. Givet det tycker jag inte att 5.75 diskvalificerar från att rida T8.
 
Sedan är min häst för övrigt inte någon erfaren tävlingshäst. Hon gick sin första tävling för mindre än ett år sedan och jag tävlar henne fortfarande för att miljöträna henne eftersom hon varit otroligt stressad tidigare. Jag tycker inte att det är helt schysst mot hästen att rusha upp i klasserna heller. Detta är dock den första tävlingen då jag verkligen känner att hon har steppat upp en nivå; det var verkligen en helt ny känsla inne på banan, men det kunde jag såklart inte veta innan tävlingen.
 
Powergaits är dessutom en lagcup och vi var 6 ryttare som skulle fördelas på olika grenar. Eftersom vi hade flera väldigt erfarna ekipage valde vi dem till de "svårare" grenarna och jag fick rida T8. Jag hade inte sagt nej till att rida T3, men där hade vi som sagt redan flera erfarna ekipage. Den fördelningen gjorde såklart alla andra lag också. 
 
Som princip håller jag alltså med dig; jag tycker egentligen att man ska ha ett uppklassningssystem från de lätta klasserna och att man kan stryka alla lättklasser utom V5 och T5, men det kommer såklart inte att hända. Som skäl för att inte införa ett uppklassningssystem brukar folk säga att det inte finns några tävlingar med svårare klasser. Och det kan nog vara sant. När jag var yngre fanns det "öppna" tävlingar, d.v.s. med 1-grenarna, som då hade A-, B- och C-klass, och så fanns det lätta tävlingar också. Så är det inte längre, vilket såklart gör att tävlingsutbudet blir väldigt litet för oss som kanske egentligen ligger mellan lättklass och 2-grenarna. Jag ser dock fortfarande inte att det är fel att man rider en häst i lättklass under dess första år på tävlingsbanan, om inte annat så av hänsyn till hästen. 
 
Jag hoppas att jag har svarat på dina funderingar! Och självklart kommer jag att börja ta mig in i 2-grenarna så smått framöver.
 
 
Anonym

Självklart ska man få rida lättklass första året man tävlar hästen! Vad folk håller på...

Anonym

Håller inte med den som postade kommentaren! Så länge man rider under 6.0 så tycker jag att det är ok att rida t8! Går man upp i en klass och inte ens rider för 6 när det är valfritt tempo åt båda varven så kommer man knappt klara 5.0 sträcket i tex T3 då det krävs mycket mera av både häst och ryttare. Ingen som ska bestämma vilken klass man vill rida, det är helt upp till var och en tycker jag🙂

thelovelylady.blogg.se

Håller inte med den som postade kommentaren! Så länge man rider under 6.0 så tycker jag att det är ok att rida t8! Går man upp i en klass och inte ens rider för 6 när det är valfritt tempo åt båda varven så kommer man knappt klara 5.0 sträcket i tex T3 då det krävs mycket mera av både häst och ryttare. Ingen som ska bestämma vilken klass man vill rida, det är helt upp till var och en tycker jag🙂

Svar: Ja, jag tänkte lite så också! I det här fallet var det också lite planering med laget. Men jag tycker att hästen ska få tid att vänja sig också, och jag med :P
hovet.webblogg.se

Anonym

Håller inte med den som postade kommentaren! Så länge man rider under 6.0 så tycker jag att det är ok att rida t8! Går man upp i en klass och inte ens rider för 6 när det är valfritt tempo åt båda varven så kommer man knappt klara 5.0 sträcket i tex T3 då det krävs mycket mera av både häst och ryttare. Ingen som ska bestämma vilken klass man vill rida, det är helt upp till var och en tycker jag🙂

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress