Behandling, sadelbyte och ridpass

Vilken dag! Såå underbart att vara i stallet hela dagen trots pissvädret. Red en lättare motionsrunda på alla hästarna innan Lollo kom. Eftersom det var sånt jävla ösregn så hade jag TR-sadeln även på Slemma då jag inte vill blöta ned Prestigen. Hon har ju känts lite ur form ett tag, både innan vilan men också efter, och som sagt så tycker jag att hon har tappat lite i muskler och styrka. MEN när jag bytta sadel kände jag hur hon plötsligt kändes mycket mer avslappnad och mjukare. Det var lite som att bitarna föll på plats faktiskt. Ska rida henne i TR-sadeln framöver, Prestigen ligger helt enkelt inte bra på henne. De andra gick i alla fall toppen. Trots regnet var jag så himla glad efteråt!


Lollo hittade i alla fall följande saker:

1. Slemma. Korsryggen var stel och hade lite dålig svikt. Lollo sa att den var lite ihoptryckt och det var lika mycket på båda sidorna. Så har det inte varit vid tidigare behandlingar. När jag nämnde sadelbytet så sa hon att det mycket väl kunde vara därför och hon tyckte att jag skulle byta tillbaks till den gamla sadeln. Slemma har alltid varit svagare i höger bak, men pga detta har hon också blivit lite mer styv där. Känns ändå bra att vi upptäckte det här så att jag får lite svar på varför det känts så konstigt med henne den senaste tiden! Hon var dessutom fortfarande spänd i tungbasen. Jag måste försöka hitta ett bett hon verkligen funkar på...

2. Fljóð. Ingenting, helt jämn, liksidig och inga låsningar. 

3. Gullan. Lollo tyckte att hon var lite "sladdrig" som unghästar är, d.v.s. rörlig och omusklad, och så sitter hon inte ihop riktigt på mitten haha! Hon är ju bara riden typ sex gånger så det var mest för att kolla vad hon kan ha för problemområden så att man vet det i träningen. Hon är tydligen svagare i höger bak/vänster fram och så har hon lite dålig rörlighet i SI-leden. Jag är inte orolig för det dock; båda de andra har jättefina SI-leder och för Gullans del tror jag faktiskt att det beror på avsaknad av muskler och att jag inte lärt henne att flytta för skänkeln än, lilla pluttan! Ska börja jobba med det nu faktiskt så vi får ordning på diagonal-trampet!

Är så glad att ha hjälp av världens bästa Lollo! Hon är så fin med hästarna och verkligen jätteduktig! Känner mig så himla peppad nu och ser fram emot veckan. Hoppas att ni också haft en bra tisdag! 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress