Vägtölt - hur gör man?
Jag fick en fråga om jag inte kunde skriva ett inlägg om vägtölt. Vad det är och hur man gör osv. Jättekul fråga! Jag har aldrig arrangerat någon vägtölt-tävling själv så jag får väl reservera mig för att jag kanske har uppfattat något fel, men jag har tävlat vägtölt flera gånger så lite koll tror jag att jag har. Mökkurs Ryttarsällskap arrangerar vägtölt varje år på Fors Gård, och har gjort det i typ 25 år. Vill man tävla vägtölt och bor i närheten kan jag rekommendera det! Det är jättekul!
 
Hur som helst så har de vägtölt-tävlingar jag varit med på gått till ungefär på följande sätt.
 
Själva tävlingsbanan är en väg, jag skulle gissa att den är cirka 50 meter lång. Vägen ska vara rak och plan såklart, och vid vägen finns 1 - 3 domare. Eftersom det inte är någon officiell gren kan man såklart välja hur många domare man ska ha. Alla startande delas in i startgrupper om cirka 10 ekipage per grupp. Sedan rider man bortåt på vägen i tölt en och en. Bedömningen sker mellan en start- och en slutpunkt som är uppmärkt på sträckan med koner. Första sträckan är arbetstempo tölt. När alla han kommit till slutpunkten (där det lämpligen bör finnas någon form av paddock eller vändplan så att alla får plats) rider man på samma sätt tillbaks, en och en, och visar då valfritt tempo tölt. När alla startgrupper har ridit går ett visst antal till en final. Jag har ändå uppfattat att det oftast är relativt många som går till final, det brukar nog vara cirka 15 ekipage om antalet startande är 30. Poängen sätts enligt domarhandleningen för tölt och räknas ut som ett snitt mellan första och andra sträckan, samt alla domares totalpoäng delat på antalet domare. Finalen rids på samma sätt som uttagningen men med ny poängsättning. Därefter är det prisutdelning och placering sker efter poängen i finalen. Jag har för mig att det vid något tillfälle var så att alla som var med fick en rosett och att placering 1 - 5 fick färgade rosetter som vanligt, men det kan ju också vara så att de ekipage som gått till final får en rosett. Som sagt så kan man ju styra upp det lite som man vill.
 
Jättekul och avslappnad tävlingsform tycker jag, där alla kan vara med oavsett nivå. Bra miljöträning för lite mer oerfarna hästar också, och ett bra sätt att t.ex. komma iväg med en yngre häst eftersom man rider i grupp och det är inte särskilt ansträngande för hästen. Det är såklart också kul för alla ryttare som vill prova på att tävla men inte riktigt vill ha samma press som på en "vanlig" tävling. 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress