Nyårskrönika
Hej på er och god fortsättning! Jag hoppas att ni också avslutat 2018 på bästa sätt! Själv ligger jag i poolen. Vi kör slottsweekend, vår vana trogen, över nyår med goda vänner. Helt underbart! Jag har verkligen fått möjlighet att vila mig lite under mellandagarna, och det känns jätteskönt. Jag var rätt nära ett sammanbrott innan jul som ni kanske märkte haha! Det var mycket som inte riktigt gick så bra just då. Tråkiga besked och väldigt hög arbetsbelastning gjorde sitt till. Med andra ord kan man säga att året inte slutade så jättebra. MEN det har å andra sidan varit ett helt underbart år ur andra synvinklar. Jag tänkte (som jag brukar) summera året lite, och punkta upp det som jag verkligen är glad och nöjd över :)
 
1. Nattfari Podcast. Jag är så stolt och glad över mitt och Johans samarbete med podden, att vi har fått så fin feedback och att vi har nått så många människor. Visste ni att vi har lyssnare i 46 olika länder? Det är helt otroligt. Vi har redan satt ihop ett schema för nästa års avsnitt och planerna är såklart stora. Jag har lärt mig massor under tiden som vi spelat in podden, och det är sjukt att den blivit så stor på så kort tid. På fyra månader har vi 20 000 lyssningar! Underbart! Det jag ser mest fram emot inför nästa år är vår serie om att tävla, och alla spännande intervjuer som kommer. Hoppas att ni vill hänga med och lyssna!
 
 
2. Slemma och jag har haft vårt första år på tävlingsbanan. Vilket också blev mitt första tävlingsår på nästan 15 års tid. Jag får ändå säga att det har gått väldigt bra, trots att jag har var ganska så ringrostig. Det är tur att Slemma är en sån underbar kamrat på banan och på tävlingsplatsen. Hon har ett hjärta av guld och ställer alltid upp. Och som vi utvecklats! Vi har varit placerade i alla tävlingar vi ställt upp i, och hon är en riktig rosettplockare. Jag blir bara mer och mer nöjd med hennes prestationer, och mina egna också. Jag har utvecklats jättemycket som ryttare under det här året, vilket är väldigt mycket tack vare den här underbara hästen. Jag har haft nära relationer med hästar förut, men det här är något speciellt. Det bästa av allt är att vi gjort detta tillsammans; Slemma var knappt inriden när hon kom från Island och jag hade inte satt min fot på en bana på 15 år. Vilken debut detta varit! Tack, underbara Slemma!
 
 
 
3. Fljóð har gjort tävlingsdebut, endast fem år gammal, vilket resulterade i en andraplats i T8. Hon är en riktigt liten gullunge, och jag är så stolt över att jag ridit in och tränat henne helt själv. Hon är otroligt känslig, och väldigt speciell, men med rätt träning har jag faktiskt märkt en stor förändring i henne den senaste tiden. Hon är mildare i sinnet och mer social, kroppen är med och hon börjar bli riktigt stark! Det bådar gott inför 2019! Jag tror att Fljóð kommer att bli en riktig stjärna.
 
 
4. Slemma har avelsvisats. Första gången jag skickat en häst på visning, och första gången jag ens varit på en avelsvisning faktiskt! Det var en väldigt positiv upplevelse, och jag är verkligen nöjd med mitt val av Anne-Marie Röst som avelsvisare. Hon tog hand om Slemma på allra bästa sätt, red henne med eftertanke och alldeles utmärkt bra. Jag hade inte kunnat önska mig mer! Tyvärr funkade inte passen som ni vet, men det berodde främst på att hon fått för kort tid på sig att ta fram den. Jag är ändå otroligt nöjd med poängen, och jag vet ju att hon har passen i sig. Det var riktigt kul att vara på visning, så det kan jag varmt rekommendera till alla. Jag hade superskoj! Och hästen var - som alltid - en stjärna!
 
 
5. Gullan har blivit ridhäst. Tänk att mitt lilla lilla monster har blivit en fullvuxen ridhäst! Och så vacker dessutom! Hon är stor och högbent och riktigt maffig att rida. Jag blir förvånad varje gång jag sitter på henne för att hon är så begåvad och har så lätt för sig. Femgångare med massor av pass men ändå utmärkt rena och fina gångarter. Hon är en riktigt härlig ridhäst helt enkelt, men fortfarande är hon klassens clown lite, och hon får mig att skratta precis varje dag. Har aldrig varit med om en häst med så mycket humor!
 
 
6. Vi hade en helt underbar resa till Island! Jag var på Landsmót första veckan med min kompis Ingrid, och veckan därpå reste jag och R runt till olika gårdar och tittade på hästar. Vi var bl.a. på Hellubær som Slemma kommer ifrån och fick veta mer om deras avel och se deras fina hästar! Det var en riktig toppenresa, och vi hade det hur bra som helst. 
 
 
7. Ridläger på Edeby gård! Det har blivit något av en tradition att åka på ridläger på Edeby för Johanna Elgholm. Jag kan verkligen rekommendera det, för det är så jävla kul! Massor av hästar, god mat, härliga människor och jättemysiga kvällar, plus morgonyoga på gräsmattan på morgonen. I år fick Fljóð följa med, och det tror jag var bra för oss som ett team också. Lite teambuilding helt enkelt! Det var skitvarmt i år, typ 30 grader dagtid, men det gjorde inget faktiskt. Vi drack mycket vatten bara och höll hästarna i skuggan, så gick det bra. Men det var ett riktigt drömläger, och jag jag kommer absolut att åka på läger i sommar också!
 
 
8. Vi hälsade på Maríus hos Linda. Han har blivit jättestor och helt magiskt vacker! Kolla den utstrålningen liksom. Nästa år är det dags att börja med honom, och exakt hur jag ska göra har jag inte bestämt än. Men jag föredrar alltid att rida in själv, så det blir nog så med honom också. R hjälper till, men det mesta gör jag ensam. Det ska hur som helst bli riktigt skoj att se vad det blir av den här lilla trollungen!
 
 
9. Sweden International Horse Show! Som vanligt en av årets höjdpunkter. Jag var nästan lite tårögd när den första världscupen för islandshäst i historien tog plats i arenan och direktsändes på SVT. Det var riktigt, riktigt stort! Själva upplägget var jättebra; det var en T1-tävling och inte någon "show-tävling" som anpassats till vad folk "vill se". Folk fick ta det som det var, och det gick ju riktigt bra. Utmärkt speaker och jättefina ekipage. Själva horse show var som alltid helt underbart, men där är jag ju - som ni vet - inte alls objektiv haha!
 
 
 
TACK 2018 OCH VÄLKOMMEN 2019!
 
Många av er har undrat vad mina planer är med hästarna för 2019, vad som kommer att hända osv. Det enda jag kan avslöja i dagsläget är att det är lite oklart haha! Det kommer att komma en riktigt kul överraskning i början på året, så mycket kan jag säga, men sedan får vi se vad som händer. Vi har väldigt stora planer, men jag kommer inte att dela med mig av dem förrän allt är klart. Jag hoppas verkligen att 2019 blir vårt år och att ni vill fortsätta följa oss på bloggen! Tusen tack alla ni för er fina feedback och för att ni fortsätter att läsa och kommentera! Gott nytt år och god fortsättning till er!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress