Rätta stassen
Jag förmodar att ni tänker att jag har börjat bli lite flummig, men jag är verkligen så såld på det här med kommunikation, och; det ena utesluter inte det andra. Jag kommer inte att sluta rida som jag brukar göra (även om jag faktiskt känner att jag har blivit mer medveten i ridningen också), men däremot är detta ett jättebra komplemet till det system jag redan har. 
 
Det går såklart att öva kommunikation i vanlig grimma och grimskaft, men det underlättar faktiskt att ha repgrimma och arbetsrep. Repgrimman är lite stel och har knutar, vilket gör att trycket blir lite tydligare och man kan använda ett mindre tryck och få en mer precis effekt. John tipsade på kursen om en repgrimma i stelare rep med fyra knutar över nosen, vilket är det han själv använder. Fördelen med att ha ett arbetsrep är helt enkelt att grimskaftet är för kort. Ett vanligt grimskaft väger dessutom mindre och återigen; det krävs att man drar mer i det för att få ett tryck eftersom det knappt har någon egen vikt. 
 
Grimman och repet nedan är det jag kommer att köra på. Beställer från Naturhästen (länk) som har ett jättebra sortiment. Jag kan inte säga att jag kan så mycket om det här, men jag uppfattar ändå att detta är ett "basic-kit".
 
Så! I morgon ska jag berätta mer om hur man mediterar och stickar sina egna schabrak! Nä, jag skojar, men alltså ni som inte testat kommunikationsträning; gör det! Det är så kul!
 
 
arbetsrep
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress