Kurs för John Ricketts, dag 2

Hej på er! Alltså huvudet bara snurrar av all ny information. Kommer ta några dagar att smälta det här, men oj vad jag ska öva! Helt plötsligt känns det inte så risigt att vara hänvisad till vår rundpaddock i vinter när underlaget blir kass haha!

Dagens pass gick givetvis bättre än gårdagens eftersom jag snappat upp lite mer, och idag ägnade vi oss åt lite voltarbete och så hade vi lastträning för dem som behövde det. Alltså det man märker när man arbetar hästen såhär är framförallt att man alltid jobbar med hästen, oavsett vad man gör med den, och att det bara är korkat att (1) inte vara medveten om det och (2) inte ha några regler, någon metod och några mål med hanteringen. 
 
Man lär sig också hur otroligt lösgörande de här övningarna är. Hästen blir fantastiskt mjuk och gymnastiserad. Idag kunde jag stå i mitten medan Slemma travade runt mig, helt avslappnad på en liten volt utan att jag rörde en fena. Hon flyttar bogarna i sidled och vänder på bakdelen vid hand och hon backar om jag står framför henne och bara lyfter ett pekfinger. Och det här är efter två dagar (!?). Nu är det givetvis så att det här måste underhållas och den absolut största risken är att det failar för att jag är inkonsekvent och inte tillräckligt duktig, men jag ska verligen försöka!
 
Sammanfattningsvis så otroligt nöjd med kursen! Rekommenderar verligen detta till alla. Nu ska jag försöka sova lite, är verligen helt slut. Hoppas att ni också haft en givande helg!
 
 
Slemma med sin frieser-kompis och boxgranne under kursen.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress