Kurs för John Ricketts, dag 1

Första kursdagen avslutad och jag är helt frälst! Fattar inte att jag inte gjort detta tidigare. John var väldigt pedagogisk och vi har jobbat med riktigt basic hantering idag. Handen på hjärtat; hur många har egentligen en plan för vad man ska göra om man ska iväg på tävling och hästen plötsligt inte går in i transporten, eller vad man gör om man rider in på banan och hästen helt tappar koncentrationen? Vi har jobbat med grundkommandon idag för att just utarbeta sådana strategier och vi har också fått konkreta tips och övningar för att förbättra kommunikationen och att få hästen att fokusera. 

Jag är SÅ nöjd med Slemma, hon är den bästa kurskompisen någonsin. Hade först tänkt ta med mig Fljóð men insåg igår kväll att det inte var schysst att försöka lasta henne en stressad morgon utan någon förberedande träning innan. Det var nog ett klokt beslut och det känns ännu mer rätt givet det vi fick lära oss idag. Jag kommer dock garanterat att gå på nästa kurstillfälle och använda det jag har lärt mig även på de andra hästarna.
 
John sa i alla fall att han tyckte att Slemma var en bra och vänlig häst och själv är jag såklart jättenöjd med henne, även om jag kände mig rätt dum ibland för att jag verkligen trodde att jag kunde någon om hästhantering, vilket visade sig vara mer eller mindre osant. Så nyttigt! Ser fram emot morgondagens träning! Hann med ett litet joggingpass på Slemma på volten också, efter avslutad kursdag. Hon kändes jättefin och var mjuk och samarbetsvillig. Duktiga tjejen!
 
Slemma var givetvis jättesnygg i sin lånade repgrimma också. Får helt enkelt införskaffa en egen. Den gör faktiskt skillnad i övningarna jämfört med en vanlig grimma.
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress