Hinge-bett
En grej som Lollo såg när hon var här var att Slemma är spänd i tungbasen. Lollo tryckte med tummen där och jag kunde se att det blev en reaktion. Jag har ju vetat länge att hon inte uppskattar tryck över tungan och jag har verkligen försökt hitta en utrustning som fungerar för henne. Jag tror faktiskt att det mest är psykologiskt, för hon är ju noga kollad i munnen av flera veterinärer och även tänderna är kollade. Jag tycker att KyRotary-bettet funkar rätt bra på henne, men ska ändå testa med EE-bettet i helgen. Ska även införskaffa ett Hrimnir-bett, men tänkte vänta till SIHS.
 
Fick tips om att testa ett s.k. "hinge-bett" som man kan använda för hästar med extremt känslig tunga. Jag tänkte låna ett först och se hur det fungerar. Är jätteskeptisk till bett med port eftersom det belastar lanerna mer, men å andra sidan är det ju trycket över tungan hon ogillar. Sen är det ju rakt också, bortsett från leden som går uppåt, och hon hatar verkligen de raka bett som jag har testat hittills.
 
På Stübbens hemsida står det att bettet är snällt och kompenserar för "ryttarmissar" och hård hand... hm, det låter inte vidare vetenskapligt. Skulle ett bett kompensera för att man drar i det? Hur då? Det står också att det inte har någon nötknäppar-effekt, vilket det onektligen ser ut att ha... Blir så trött på företagens "vetenskapliga" beskrivningar av olika fantastiska funktioner som ingen vet hur de kommit fram till. Jaja, det skadar inte att prova i en säker miljö och se vad hon säger. 
 
Det viktiga är att ju jag hittar ett bett som hon kan acceptera helt. Om hon fortsätter att spänna tungan finns risk att hon blir spänd i halsen och bogen också, vilket såklart inte alls är bra. Är det någon som testat hinge-bett? Hiss eller diss? Har ni några andra förslag?
 
Bildresultat för bett tungfrihet hinge
Johanna

Oj! Nä, det där har jag aldrig testat! Men jag gillar nog ändå tanken bakom det. Lite samma tanke som med KY betten ju fast med tungfrihet.. Vet många som har ridit på bomber happytoung när de har haft problem med tungan på hästen. Min uppfattning av deras åsikt är att hästar lätt blir lite tunga och inte lika lätta för hjälper. Men det känns som att det är för att det är ett rakt bett, så vad jag vill komma fram till med denna långa text är att jag tror det är en bra lösning😂😂

Svar: Haha! Ja, alltså raka bett funkar hon inte alls på så jag tror som du att detta kan vara värt att testa 😊 Jag känner inget konstigt med tungan när jag rider längre, inte som förut när hon gick med tungan utanför munnen 😳 Men uppenbarligen spänner hon fortfarande tungan så något måste jag ju göra. Ska låna ett och testa så får vi se 😊
Ella

Agnes

Vart kan man köpa bettet på bilden? Vad heter det bettet, hittar det ingen stans😂😅

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress