Clinic Island vs. dressyr

Alltså vilken härlig och inspirerande clinic och vilken dag! Är helt slut haha! Clinicen inleddes med att Denni och Rebecca berättade lite om olika aspekter av islandshästridning (eller "island" som de sa) och dressyr och vilka skillnader och likheter det finns. Därefter visade Anne-Marie sin fina Einsöngvari och Denni instruerade. Efter det visade Rebecca sitt sexåriga dressyrsto och de jämförde lite hur man utbildar den unga hästen inom dressyr jämfört med island.

Sedan var det paus och efter pausen visade Rebecca en mer välutbildad dressyrhäst och hur man arbetar med framförallt galopp och trav och visade lite mer avancerade övningar. Efter hennes ritt red Johanna på Ómi och visade hur man tränar trav och galopp på en mer utbildad islandshäst. Rebecca instruerade och kom med tips. Sedan visade Ia och Denni en jättefin helsyster till Divar och förklarade hur man jobbar med tölten. Det hela var fantastiskt välorganiserat och väldigt inspirerande! 

Jag tog tillfället i akt och haffade Denni efteråt och provsatt Prestige-sadeln igen. Fick mycket bra hjälp med det och har kommit fram till vilken storlek och modell jag ska ha på säte, stoppning och knästöd. En annan kul grej var att jag tog mod till mig och pratade lite med Rebecca också, och faktiskt bokade in en privatlektion för henne! Känner mig så otroligt taggad! Det ska bli så häftigt att rida för en så duktig dressyrinstruktör. Vilken dröm!

Det enda som inte riktigt gick enligt plan idag var att jag inte hann ut till stallet. Har dock ridit på flitigt i veckan så det är ingen större katastrof. Känner mig jätteinspirerad inför morgondagens ridturer!

Anonym

Vet du vad en lektion för Rebecca kostar? Hon verkar super! :)

Svar: Nej, jag frågade faktiskt inte 😳 Men lektionen är den 25:e, så efter det vet jag :)
Ella

Anonym

Jag är rätt ny inom islandshästvärlden och tycker det här upplägget på kursdag låter super intressant. Var någonstans i landet håller du hus och bruker åka på kurs? Hälsar Sabine

Svar: Vad kul att du börjat med islandshäst! :) Jag håller till i Stockholm och det händer att jag är på kurs ibland. Just det här upplägget har jag bara sett en gång dock, men det vore kul om det fanns något liknande :) Jag rider för Johanna Elgholm som också rider och tävlar i dressyr, så det är mer åt dressyrhållet i den träningen tycker jag, vilket jag uppskattar!
hovet.webblogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress