Bommar och grundgångarterna
Gårdagens ridhuspass var som sagt koncentrerat till trav- och galopparbete med bommar. Det behövs nu när jag börjar känna lite mer på passen. Jag tror att det kan vara fler än jag som har känt att det är svårt att få hästen att spänna av och vila i steget i galoppen när man börjat träna passen? Hästen är liksom alltid "beredd" på att snart kommer det nog en läggning! Och jättetaggad på det givetvis. Igår jobbade vi lite med bommar som "fokusförskjutning" och även om det var lite knepigt så gick det bra tillslut!
 
Galoppbommar - Jag använde tre bommar. För islandshäst (C- till D-ponny, cirka 140 - 145 cm i mkh) är 2.75 - 3 meter ett lagom avstånd. 
 
Travbommar - Jag använde fyra bommar med cirka 1 meters avstånd. 
 
Vid nedtagningen till trav tog jag ett varv på volten vid C (eller A i andra varvet), kände på ställningen åt båda hållen, hittade en bra balans i traven och red sedan fram över bommarna. Fattade galopp igen vid A och red sedan över bommarna. Här får man också tillfälle att öva på en hörnpassering på kvartslinjen i galopp, vilket jag nog inte är ensam om att slarva med ibland och som dessutom kräver en del balans (och magmuskler!).
 
Superenkel övning egentligen, men nog så svår om den ska flyta på bra. Jag var verkligen nöjd med henne igår och hon kändes stabil och framme till handen. 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress