Equiband -> Hiss!
Några bilder från helgens tömkörningspass med Slemma! Jag har verkligen fått rutin på  Equibandet nu och måste säga att ja, det fungerar faktiskt. Jag tycker att alla hästarna blir bättre av det, men det har krävts att jag har använt det några gånger för att jag ska se effekt. Jag tycker att de känns mer aktiva i rygg och bål, att de är starkare och mer rörliga i kroppen och mer avslappnade i överlinjen, vilket jag även märker i ridningen när bandet inte är på.
 
Rekommenderar equibandet starkt! Sedan tror jag att man ska vara försiktig så att man inte överanstränger hästen, så man bör korta banden gradvis. På Agnes kör jag bara med magbandet, vilket jag upplever gör den största skillnaden. Jag använder storlek M, och tycker att det passar bra på alla mina. Den enda nackdelen är att banden är svåra att reglera och att de lätt "korvar sig" lite och inte ligger "slätt" mot hästen. Det kanske finns något bra sätt att åtgärda det? 
 
Någon mer som använder Equibandet? Vad tycker ni?
 
 
 
 
 
 
Ellen

Intressant!

Svar: Tack! Ja, jag tycker det är en väldigt viktig fråga 😊
Ella

Mimmi Blomberg

Älskar mitt equiband! Jag har faktiskt plockat bort ena knäppet och fäst bandet direkt i schabraket på höger sidan, så justerar jag bara på den sidan som jag har knäppet på (svårt att se de framför sig kanske, men ska ta en bild och dela med mig av). Det är lite skillnad på bägge mina hästar och ibland så använder även D-ponnyn banden så det är en hel del ändringar. Och det är lite bökigt helt klart! Jag brukar ställa in dem inne i stallet och sen plocka bort på väg ut till ridbanan (eller vart man nu ska) så de är redo att bara sätta dit sen. Hopplöst att stå med en häst och försöka ändra och fixa ute på banan... Särskilt om man har en häst som inte vill stå still... :)

Svar: Ah smart! :) Jag fick fyra band istället för två till mitt så jag har det ena paret inställt för Agnes och Fljóð som är små och det andra paret för Slemma som är stor. Det kanske alltid ingår fyra band iofs? Haha jaa alltså det är riktigt bökigt. Det borde nästan finnas någon bättre lösning tycker jag. Men korvar sig dina band också eller ligger de slätt mot hästen?
Ella

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress