Rida fler hästar?
Hej på er! Denna vecka är det SM-vecka! Ska bli skitkul att åka till Eskilstuna i helgen, och hoppas att det inte blir alltför dåligt väder. Hästarna vilar idag, och jag ska nog låta dem ta det lite lugnt denna vecka, mest för att jag behöver ta det lite lugnt haha! Nä, men jag är lite sliten efter allt jobb den senaste tiden och även om det funkar bra med hästarna nu så behöver man återhämta sig själv lite ibland också.
 
Jag rider ju oftast 2 - 3 hästar per dag, och det är ganska mycket om man inte är van. För att orka med det har jag ett system som jag tycker funkar ganska bra. Jag brukar alltid börja med den hästen som jag är mest sugen på att rida för dagen. Då sätter man lite en positiv prägel på resten av tiden och blir förhoppningsvis inspirerad att rida mer. Sen försöker jag att inte rida för länge. Normalt blir det 20 - 40 min/häst. Vissa hästar (Slemma) behöver ridas längre och då brukar jag ta det sist. Jag aktar mig för att fastna i att bara traggla. Vissa stannar på den punkten där man stöter på problem och slutar inte förrän man fått ordning på det. Jag upplever att det ibland bara låser situationen. Då gör jag hellre något som hästen är bra på ett tag och återgår till det svåra igen. När jag är klar med en häst ställer jag den i boxen och så får den stå och äta och dricka lite medan jag är ute med nästa och så rullar det på så. Jag tycker att det funkar väldigt bra och det gör det lättare att hinna rida alla.
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress