Skydd vid passridning
En aktuell fråga till er läsare! Vilka skydd använder ni på hästen när ni rider pass? Jag har själv aldrig tävlat i någon passgren, däremot har jag tränat flera passhästar och även tävlat femgång. Det var dock cirka 15 år sedan, och som allt annat så har utrustningen självklart utvecklats. Det viktigaste är såklart att man använder de skydd som hästen behöver och anpassar det efter hästens behov. När jag tävlade red vi dock fortfarande runt i läderboots, och oftast hade man enbart gummiklockor eller scalpers som skydd på passhästarna på den tiden. Nuförtiden ser man oftare mer moderna skydd tycker jag, men den utvecklingen har jag tyvärr missat haha! Därför känner jag att jag behöver uppdateras.
 
Jag har varit väldigt sparsam med passridningen på mina hästar som ni vet. Jag har lagt Slemma någon gång och Agnes någon gång, men annars har jag ridit dem som fyrgångare. Ska dock försöka komma igång nu, med Johans hjälp är tanken. Jag skulle dock vilja ha lite tips angående vilka skydd som är bäst och hur ni brukar använda dem?
 
Jag har sett både strykkappor, senskydd, damasker, kotring och karledsskydd som komplement till bootsen på olika passhästar. Och, vetrap? På vissa passhästar lindar folk ett par varv med vetrap över senorna fram. Varför gör man detta undrar jag? Det finns säkert en bra förklaring men jag har inte lyckats klura ut det. Någon passexpert som vet? Det skyddar ju knappast mot påslag tänker jag... 
 
Kom gärna med tips!
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress