Framtiden!
Minns inte om ni kommer ihåg att jag skrev för länge sedan att man borde rida pass i en framskuren sadel? Jag var nog inne på hoppsadel då i och för sig, men nu när Charlotte Cook och hästen Sæla frá Thóreyjarnúp har vunnit VM i 250 meter pass i - vad jag tycker ser ut som - en montésadel så känns det självklart. Varför har man inte för länge sedan börjat rida pass i montésadel? Luftmotståndet blir givetvis mindre, och om man tänker på följsamheten och friheten för ryggen så är det egentligen helt idiotiskt att man sitter i lodrät sits i en kapplöpningsgren.
 
Jag vet att man kan argumentera för att belastningen på framdelen blir större, men en montésadel placerar faktiskt inte tyngdpunkten särskilt långt fram. Jag har också hört att det skulle vara svårare att kontrollera hästen med så korta läder, vilket säkert kan vara sant. Men å andra sidan så gör ju montéryttarna det och jag tror knappast att deras hästar är lugnare och mindre taggade än våra. En svårighet kan såklart vara att lägga pass utan att kunna använda sittbenen, men uppenbarligen klarar Charlotte Cook det tillräckligt bra för att vinna VM i den kanske tuffaste passgrenen. 
 
Det här är självklart framtiden! Jag ska faktiskt testa själv har jag tänkt haha! Vad tror ni?
 
USIHC - United States Icelandic Horse Congress foto.
Bild från USIHC - United States Icelandic Horse Congress, foto: Martina Gates
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress