Filosoferar...
Hej på er! Har haft fullt upp hela morgonen så det har inte blivit någon uppdatering. Har lite snabb lunch nu i alla fall!
 
Jag satt och läste på Hippson och såg denna artikel. Sjukt spännande! I artikeln beskrivs att man med tekniska hjälpmedel kan se om hästen har naturliga asymmetrier. Det här kan användas för att se om hästen är halt eller om den "bara ser ut så". Vissa hästar har ett rörelsemönster som kan påverkas av hur de rent biologiskt är uppbyggda, men det betyder inte att de har ont. Tänkte då den vilda tanken att liknande system säkert skulle kunna användas för att avgöra om en häst är taktren t.ex., eller om den spårar. Jag och R spånade lite på detta förut och funderade på om man inte skulle kunna ersätta domare på tävling med en kamera haha! Helt seriöst så tror jag att bedömningarna i många fall hade sett annorlunda ut om de var helt objektiva. Det är kanske en skruvad tanke, men bedömningssporten innebär ju alltid subjektiva moment. Vad ser domaren och vad tycken hen om vad hen ser? Jag tror att alla har varit med om tävlingar där en domare t.ex. skriver "bra takt" och en annan skriver "passtakt". Om man jämför med dressyr så innehåller ju dressyr ändå ett mått av rörelser, typ volten ska vara rund, galoppombytet ska ske vid en viss punkt osv. När vi tävlar ska vi byta gångart eller öka/minska tempot på rätt plats, men i övrigt så är det ju bara en bedömning av gångartskvalitén. Jag tror inte att det skulle vara genomförbart p.g.a. traditioner främst, men jag tror som sagt att en helt objektiv bedömning hade ändrat om en del i fråga om vem som vinner respektive kommer tvåa, även på hög nivå.
 
Hur som helst! Nu ska jag jobba på. I morgon åker vi till Spanien för välförtjänt vila!
 
 
Lovisa Sanyang

Åh, vilken fin bild!

Svar: Tack så mycket :)
Ella

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress