Ridövningar
Här kommer ridövningarna som jag skrev om från lektionen i tisdags. 
 
Syftet med övningarna var att engagera hästens bakdel, jobba med kontakten och hästens utsida samt att få ett flyt i tölten och en bra framåtbjudning. 
 
Den första övningen red jag på fyrkanspåret men med hörnpasserinagarna något innan hörnet, vilket var bra för balansen och för att inte ta för mycket stöd i sargen och fånga upp yttersidan. Jag red övningen i tölt. Jag red framåt mot kortsidan i tölt. Några meter innan hörnet gjorde jag en halvhalt och red innanför spåret mot den andra långsidan. I hörnpasseringen flyttade jag hästens bakdel. På kortsidan red jag i arbetstempo. Efter nästa hörnpassering, som reds på samma sätt, ökade jag ganska omgående efter att jag rakriktat hästen. Sedan red jag i mllantempo (eller så snabbt det gick utan att hästen föll ur ramen) och upprepade samma sak vid nästa kortsida. 
 
Den andra övningen red jag i både skritt och tölt. Jag red på en volt och ökade och minskade volten samt flyttade hästens bakdel (på samma sätt som i den första övningen). Efter att jag fått igenom de sidförande hjälperna i båda varven i skritt gjorde jag samma sak i tölt och efter ett tag längde jag formen på hästen. Tempot var fortfarande friskt. Jag fortsatte att flytta hästen även i den lägre formen. 
 
Båda övninagarna var toppen för att engagera bakdelen. Jag varvade dessa övningar med övergångar och tyckte att det var till stor hjälp för att få hästen mer centrerad och att få en bättre utsida och kontakt. 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress