Rida med system
Läste detta intressanta blogginlägg av Fenella på Eriksdals blogg (länk). Det är en typ av manual för att "rida en häst". När jag först läste inlägget så tänkte jag att det är väldigt bra att med tydlighet, och många är kanske inte bekanta med att "rida med system", vilket det här faktiskt är exempel på. 
 
Man hör jättemånga som pratar om just detta med att "rida med system" och personligen tycker jag att det är något som alla borde göra. Vad betyder det då? För mig innebär det att man har en handlingsplan, både övergripande och detaljerat, och en en uppföljning. Jag gör detta med alla mina hästar. Jag har en liten pärm där jag har samlat hästens träningsupplägg, med en kod för varje typ av ridpass, en dagbok där jag anger vilken typ av pass jag har ridit, en målsättning och en uppföljning. Syftet med ett system måste ju vara att man tar sig framåt, och det är därför det är så bra att kunna följa sin och hästens väg så att man sedan kan gå tillbaks och t.ex. se att "där någonstans gick det åt skogen!" eller att kunna identifiera vilket upplägg som faktiskt förbättrat hästen.
 
Nu är systemet i det länkade inlägget ganska så enkelt, och det var säkert det som var ambitionen också, men man måste självklart anpassa systemet efter varje individ. I det systemet som anges där finns en del "hinder", som formuleras som att "om det här inte funkar så tränar man på det tills det fungerar". Jag tolkar det som att man inte ska gå vidare innan man faktiskt har klarat av att utföra det som s a s ligger i det första steget. 
 
Där är jag lite tveksam (om jag nu tolkat det rätt!). Jag brukar nog normalt försöka hitta något i varje häst som den faktiskt är bra på, och sedan jobba ganska mycket utifrån det. Säg att min häst är väldigt tung i munnen, bär sig dålig, är oren i tölten och har dålig balans. Däremot har den en helt ok trav där den faktiskt kan slappna av, gå med hyfsad kontakt och steg och funkar ganska bra. I så fall skulle jag kanske fastna redan på steg 5 i det systemet som framgår i inlägget. Jag skulle aldrig komma till den punkten där jag faktiskt travar med hästen. Där ligger en risk, tycker jag. För jag tror att ingången till en stel och dåligt fungerande häst ofta är att hitta något den är bra på, eller i alla fall mindre dålig. De flesta hästar är inte så illa därann att de är helt usla på precis allt. Om jag sitter och sliter med att flytta hästen i sidled, och den styvar och går emot och det är högst motvilligt som den sedan flyttar sig lite, så vill jag kunna varva det med att göra något som den faktiskt kan, kanske trava den på böjt spår eller flytta den i trav om nu traven är bättre än skritten. Jag tror att man alldeles för ofta fastnar i saker som att hästen inte är helt ren i takten, att den styvar lite, att den tar i lite ojämnt. Jag menar inte att man ska ge upp och strunta i sådant som är svårt, och självklart behöver man jobba med de här sakerna, men jag vill varva den träningen med ett tillstånd där jag känner att jag når hästen. Och vad det är är ju helt individuellt och väldigt olika. Det blir ju rätt svårt att variera sin träning om man vid varje ridpass fastnar efter 6 minuter i att hästen inte kan göra halt med eftergift. Kanske lägger man in några minuter där man jobbar med det, och sedan går man vidare.
 
I flera inlägg på den länkade bloggen hänvisas till vad Kyra har sagt, och det gör ju jag också med jämna mellanrum, så i det läget kan man nog också komma ihåg att Kyra har sagt att "så länge hästen gör fel så försöker den". Det är bra att tänka på. Hästen behöver inte göra allt perfekt från början, och den behöver inte - enligt mig - kunna göra en perfekt halt för att jag sedan ska gå vidare. Däremot är målsättningen såklart att hästen ska kunna göra allt på ett bra sätt, men allt hänger ihop och jag vill påstå att nycklarna till att få hästen dit ser helt olika ut beroende på individen!
 
Nu tycker jag att den länkade bloggen är jättebra och jag rekommenderar alla er att gå in och kika där, så det är verkligen inte någon kritik utan bara mina egna reflektioner. Självklart vore det också kul att höra era tankar om det här också! Rider ni med "system"?
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress