Första inlägget och Avelsrådslag
Första inlägget på bloggen! Har bestämt mig för att separera min "vanliga" blogg från hästarna. Det blir trist för "vanliga" vänner att läsa om hästar hela tiden och för "hästvänner" att läsa om typ smink. Jag gillar ju båda, men jag tänker att det blir bäst såhär.
 
Denna vecka har det inte blivit så mycket hästar. Var i stallet i söndags senast och jobbade Agnes vid hand och i longering. Hon var superpigg!
 
Igår var jag med Johan och Lollo m.fl. på Avelsrådslag på Marma Gård i Knivsta. Det var en väldigt intressant kväll med fin presentation från Heimirs sida och många kloka synpunkter och förslag från de som närvarade. Det fanns en allmän frustration över detta med den höjda stoavgiften, men det kändes som att det lade sig en del efter att de som känt sig förbisedda fått säga sitt. Det var viktigt tror jag. Samtidigt så kan man inte annat än hålla med om Heimirs vision i fråga om arbetet mot en hållbar avel; vi måste givetvis sträva mot att fler hästar kommer till bedömning. Inte för att selektera utan mer för att dokumentera och har ett fullgott underlag inför framtiden. Det underlättar ju för alla som bedriver avelsarbete. Det som identifierades som det stora problemet var att det är så dyrt att visa hästar. Man ska dock inte glömma att avgifterna är försumbara i sammanhanget. Det är istället kostnaden för träning som är det som verkligt fördyrar inför visning. Jag tror att det enda sättet att lösa det är att konkurresutsätta den delen av branschen och att se till att fler hästägare får tillräcklig kunskap och erfarenhet för att själva kunna visa sina hästar. T.ex. skulle det kunna arrangeras provbedömningar, något som jag tycker låter utmärkt. 
 
Sammanfattningsvis var det en mycket intressant kväll och, som Heimir sa, vi måste underhålla det engagemang som visas nu och se till att frågan hålls levande. 
 
 


Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress