Bettlöst på tävling
I början på veckan skrev jag ett inlägg om hjälmtvång i dressyren och att den ändringen tillkännagavs av Ridsportsförbundets dressyrkommitté i måndags. Vid samma möte kom också fram att det fortsatt kommer att vara förbjudet att tävla dressyr bettlöst. Och motiveringen var - lyssna på det här - att man vill se mer forskning på hur bettet påverkar hästen. Nu vet jag inte om det fanns någon ytterligare motivering, men det var detta som framgick av referatet på Tidningen Ridsports hemsida i alla fall (länk här).
 
Inom islandshästsporten får vi, såvitt jag har förstått, tävla på vilket bettlöst huvudlag vi vill så länge det är avsett för ridning. Det tycker jag är jättebra. Jag rider inte så jättemycket på bettlöst själv. Ibland varierar jag bett med hackamore, men jag ser inte riktigt någon anlending att tävla på bettlöst. Däremot så är det ju många hästar som funkar bättre på bettlöst och det känns himla konstigt att man inte skulle få tävla på det som faktiskt är bäst för hästen. Jag tycker över huvud taget att motiveringen är jättekonstig. Bettlöst ska inte tillåtas för att vi vet för lite om bett (!)? Om det nu kommer fram forskning som visar att det inte är skadligt att rida med bett, om det används rätt (vilket man väl sannolikt kommer att komma fram till), innebär det då att man inte ska tillåta bettlöst? Borde man inte forska på bettlösa huvudlag istället för att ta reda på om det finns en risk med det? Det är som att säga att vi måste forska på om det är skadligt att ge hästen havre för att vi ska ta ställning till om det ska vara tillåtet att ge den betfor. Jag hänger inte med. 
 
Jag tror faktiskt att det snarare är ett utslag av traditionalism och att man helt enkelt tycker att det ser fult ut att rida bettlöst. Lite märkligt eftersom man nu uppenbarligen lagt ned mycket tankeverksamhet på hur ryttarens klädsel ska vara utformad, och det är numera helt ok att rida med olika färger på kavajen till exempel. Om vi tillåter neongröna kavajer känns det lite märkligt att bettlöst skulle vara förbjudet för att det är "fult" och icke-traditionellt, men jag tror - tyvärr - att det är där skon klämmer.
 
Jag rider som sagt på hack ibland, mest när jag är ute och skrittar i skogen. Skulle egentligen kunna rida Agnes i bara grimma eller med halsring för hon är så snäll, men Slemma är ju lite mer av ett nervknippe så där kan det vara skönt att kunna ge tydligare signaler. Har dock inte testat att rida henne med bettlöst än, men jag tänkte göra det framöver. 
 
Rider ni bettlöst? Eller är det någon som brukar tävla med det?
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress